DIY: chique menukaart met schattig strikje

8 Jan

Stel je gaat eens een keer lekker koken voor bijvoorbeeld vrienden of familie. Je maakt een lekker 3-gangendiner, je kleed de tafel mooi aan, je wilt een beetje indruk maken! In deze DIY laat ik zien hoe je best gemakkelijk een mooie menukaart kan maken, waarmee je zeker bewondering schept!

Zelf menukaart maken

Met Kerst kookte ik samen met mijn oma een uitgebreid 4-gangendiner, en ik wilde ook de tafel er mooi uit laten zien. Naast mooie borden, glazen en kaarsjes maakte ik een menukaart. Leuk voor de gasten zodat ze alvast een voorproefje van het diner kunnen krijgen, en ook staat het heel chique!

DIY microsoft publisher menukaart makenDe menukaart gaan we ontwerpen op Microsoft Publisher. Microsoft Publisher is een heel leuk programmaatje, waarbij je allerlei dingen kan ontwerpen, waaronder dus menukaarten. Microsoft Publisher zit standaard op je computer, behalve als je een Apple hebt. Als je Publisher hebt opgestart krijg je een beginscherm waarin rechtsboven een zoekbalk staat, daar typ je ‘diner’ in. Nu zie je een aantal ontwerpen die je kan kiezen. Als je er op eentje klikt, zie je rechts in je scherm nog een vak staan waarin je hem wat kan aanpassen. Speel hier een beetje mee, en je hebt zo je eigen menukaart ontworpen.

DIY microsoft publisher menukaart

Print je menukaarten uit.

DIY papier snijdenSnijd ze met een snijmachine netjes langs de randen. Ik heb 4 menu’s op 1 pagina geprint, en ze daarna uitgesneden.

DIY luxe papier DIY menukaart kerst schattig

Nu pak je een mooi, stevig vel papier. Ik heb hier een stevig A4’tje met lichte ribbeltjes gebruikt, het is wel mooi om een wat ‘luxer’ papier te gebruiken. Snijd dit papier met de snijmachine in vieren. Als je je menukaarten iets kleiner snijd dan dit stevige papier, past het zometeen mooi op elkaar.

DIY menukaart met strikje

Nu plak je het menukaartje op het stevige papier. Zo, de basis is klaar!

DIY papieren strikjeHet ziet er nu al heel mooi en chique uit, maar om net dat kleine beetje extra te geven, gaan we er een mooi papieren strikje op maken. Daarvoor knip je uit gekleurd papier de bovenstaande vormen.

DIY papieren strikje schattig

DIY schattig papieren strikjeAls je de vormen hebt getekend en uit hebt geknipt, pak je het middelste stukje papier (uit het rijtje van 3 foto’s terug) en vouw je de uiteinden naar het midden toe. Plak die uiteinden met een beetje lijm vast op het midden. Dit is best een lastig klusje. Ik maakte mijn strikjes redelijk klein, en dan is het wel een priegelwerkje. Hoe groter je de strikjes maakt, hoe makkelijker!

Om de strikjes niet de hele tijd vast te hoeven houden tijdens het drogen, kan een paperclipje handig zijn om hem mee vast te zetten.

DIY strikje van papier schattigAls dit nu droog is, plak je het net gevouwen en geplakte papier op het andere grote deel wat je hebt uitgeknipt. Als laatste plak je het kleine reepje papier in het midden.

DIY papieren strikje menukaartNu hij klaar is, kan hij op de menukaart worden geplakt! Met zo’n klein strikje in een contrasterende kleur ziet hij er meteen een stuk leuker uit!

Zelf een menukaart maken

Pak je mooiste servies uit de kast, (of leen mooie oude borden van je oma :)) en leg de menukaart erop. Een glaasje wijn ernaast, rijtje bestek voor het voor-, hoofd- en nagerecht naast het bord, en de tafelstyling voor je chique diner is helemaal af!

Ik vond het een hele leuke DIY om te doen. Het was soms even een priegelwerkje, maar het uiteindelijke resultaat vind ik heel mooi geworden! Ik kreeg er veel leuke opmerkingen over, dus organiseer jij ook een diner? Ik zou zeggen, probeer deze kaartjes eens uit!

Liefs Anniek

(Zoals je gisteren al kon lezen, duurt het overplaatsen van de blog ietsje langer. Tot die tijd blijf ik nog eventjes hier bloggen, en als het eenmaal zover is breng ik jullie natuurlijk meteen op de hoogte!)

Eén reactie to “DIY: chique menukaart met schattig strikje”

  1. Jolijn januari 8, 2014 bij 4:11 pm #

    Super mooi en chique! (:

Geef een reactie

