Mijn vakantie in Koblenz!

5 Jan

Afgelopen week was ik 3 dagen in Koblenz, een grote stad in Duitsland, om er eventjes helemaal tussenuit te zijn, heerlijk! Elk jaar gaan we met het gezin in de kerstvakantie naar Duitsland, en vandaag heb ik een soort diary verslagje voor jullie!

Koblenz kerstvakantie uitzicht brug moezel en rijn

Koblenz kerstvakantie auto

Op weg in de auto! Koblenz is ongeveer 3 uur rijden, niet zo heel ver dus.

Koblenz kerstvakantie vans

Tijdens de stop op de parkeerplaats halverwege even een random foto maken 🙂

Koblenz kerstvakantie flesjes met pillen

Toen we aankwamen in Koblenz was het ongeveer 4 uur. Om 6 uur zou het eten klaar staan, en om nu nog voor 2 uurtjes de stad te gaan verkennen, vonden we ook niet echt meer de moeite waard. Onze jeugdherberg zat in een groot kasteel, en in dat kasteel zat ook nog een museum. We besloten om nog even een kijkje te nemen in dat museum, we konden er toch gratis in.

In dat museum waren allerlei leuke dingen te zien, over hele uiteenlopende onderwerpen. Zo heb ik een film(pje) gezien hoe een pump gemaakt wordt (wat een werk!), oude auto’s gezien, de geschiedenis van pannen, en nog veel meer! Het was jammer dat we maar zo kort de tijd hadden, want er waren hele gave dingen, ook om te fotograferen! Hierboven zie je een lab-flesje met capsules erin. Hierbij was informatie over geneeskunde enzo, niet super interessant, maar het zag er wel heel gaaf uit, al die flesjes!

Koblenz kerstvakantie spiegels

Gebogen spiegels waardoor je een heel grappig effect kreeg.

Koblenz kerstvakantie Spelletje bang

Teruggekomen uit het museum moesten we nog een half uurtje wachten voor het eten, dus speelden we nog even een spelletje, ‘Bang’. Leuk spel!

Koblenz kerstvakantie buffet diner

Als je logeert in een jeugdherberg, kan je opgeven of je daar ook wilt blijven eten of niet. Wij hadden opgegeven 1 van de 2 dagen ’s avonds in de herberg te eten. Er stond een lekker buffet klaar waarbij je alles mocht pakken wat je wilde.

Koblenz kerstvakantie buffet diner salade

Er was soep, een saladebuffet (zie hierboven), vlees, groente, aardappels en een lekker toetje. Hmm, hier houd ik wel van, gewoon zoveel opscheppen als je wilt, en ook nog eens keuze uit heel veel verschillende dingen, heerlijk!

Koblenz kerstvakantie jeugdherberg eetzaal

Dit is dan de eetzaal waar je eet. Eigenlijk gewoon een soort van restaurant, maar dan allemaal iets huiselijker en simpeler. Er eten ook nog allemaal andere gezinnen.

Koblenz kerstvakantie salade diner

Ik nam een lekkere salade als voorgerecht, samen met wat soep.

Koblenz kerstvakantie diner

En als hoofdgerecht vlees en allerlei soorten groenten. Het leuke is dat je meerdere keren eten kunt halen, dus na dit liep ik nog zo’n 2 keer om wat nieuws te halen. 🙂

Koblenz kerstvakantie douchegel shampoo

’s Avonds lekker douchen. Even lekker mijn haar wassen en een lekkere douchegel gebruiken, deze van Kneipp is echt heel fijn, super voedend!Koblenz kerstvakantie jeugdherberg kamers

Wij hadden twee kamers geboekt in de jeugdherberg. Een waar mijn ouders sliepen en een ‘kinderkamer’ 🙂

’s Avonds hebben we met z’n allen nog een film gekeken, Sherlock Holmes. Ik kende hem nog niet, maar het is echt een goede, leuke, en grappige film! Er zitten soms wel wat creepy stukjes in, maar omdat er ook veel humor inzit en het allemaal niet echt is, vond ik het al met al wel meevallen hoe eng hij was.

Koblenz kerstvakantie jeugdherberg ontbijt buffet

’s Ochtends de dag beginnen met een lekker ontbijtje. En oh, hier ben ik denk ik wel vijf keer heen en weer gelopen, ze hebben hier altijd zúlke lekkere ontbijtjes!!

Koblenz kerstvakantie geocachen jeugdherberg

Na het ontbijt gingen we geocachen! In de burcht waar onze jeugdherberg lag, lagen allerlei caches verborgen. We hadden een GPS meegenomen van huis, en begonnen aan eentje waarbij je meerdere plekken op het terrein moest vinden. Over die plekken moest je een vraag beantwoorden, en als je al die vragen had beantwoord, kon je daaruit de plek vinden waar de echte ‘cache’ verborgen lag.

Helaas, helaas, we hebben hem uiteindelijk niet gevonden. We kwamen maar niet op de goede coördinaten voor de laatste cache, en daardoor konden we hem niet vinden. We hebben echt nog 10 keer alles nagekeken of het klopte, maar we zijn er niet uitgekomen.. Maar ach, dit was onze eerste keer, dit was om even in te komen.. 🙂

Koblenz kerstvakantie jeugdherberg kasteel 1

De geocache-tocht was dus gewoon op de burcht zelf, heel handig! Het is wel echt een leuke locatie, want het is één grote burcht, waar allerlei dingen inzitten, waaronder dus onze jeugdherberg. Ook staat een heel groot deel leeg.

Koblenz kerstvakantie jeugdherberg kasteel

Heel mooi oud allemaal…

Koblenz kerstvakantie uizicht moezel rijn koblenz

Koblenz kerstvakantie uitzicht moezel en rijn vanuit jeugdherberg

En wauw, wat een prachtig uitzicht heb je! De stad Koblenz (grote stad!) ligt beneden, en de burcht is aan de rand van de stad op een grote rots gebouwd. Je hebt echt een heel mooi uitzicht over de hele stad, en ook komen op dit punt precies de rivieren de rijn en de moezel bij elkaar! Dat kan je heel goed zien op de eerste foto, daar zie je een hele bruine rivier (de moezel) en een wat blauwere rivier, de Rijn, samenkomen. Zo grappig om dat verschil te zien!

Koblenz kerstvakantie uitzicht koblenz

Midden in de stad een knalgeel huis, die je vanaf boven kon zien.

Koblenz kerstvakantie liefdesslotjes aan hek

Ik kwam ook zo’n hek met een aantal ‘liefdesslotjes’ tegen, net als bij de brug in Parijs!

Koblenz kerstvakantie stroopwafel

Pfoe, van dat geocachen werden we wel moe! De hele ochtend zoeken, rekenen, puzzelen… Toen we weer terugkwamen even uitrusten, onder het genot van een lekkere, hollandse stroopwafel!

Koblenz kerstvakantie jeugdherberg op de rotsen

Die middag wilden we ook graag nog even naar de stad, en daar kon je makkelijk lopend heen. Of nou ja, makkelijk, het was wel een redelijk eind lopen, zo’n half uur. Hierboven zie je de burcht waar de jeugdherberg zit.

Koblenz kerstvakantie enorm symmetrisch paleis

Aangekomen in de stad zagen we dit enorme paleis! Best een indrukwekkend gebouw om te zien, heel groot en hélemaal symmetrisch.

Koblenz kerstvakantie winkelcentrum forum

In de stad scheidden we van elkaar. Dat doen we eigenlijk altijd, want mijn ouders zijn meer cultuursnuivers, en mijn zus en ik shoppen liever 🙂 Koblenz is een goede stad om te shoppen, je hebt een groot overdekt winkelcentrum, en ook buiten zijn allerlei leuke winkels te vinden. Dat groene gebouw wat je hierboven ziet, is het overdekte winkelcentrum. Hierin zitten vooral de grote ketens, en nog een paar wat kleinere winkels.

Koblenz kerstvakantie winkelcentrum forum koblenz Koblenz kerstvakantie overdekt winkelcentrum forum Koblenz kerstvakantie forum winkelcentrum

Het overdekte winkelcentrum heet ‘Forum’, en bevat meerdere verdiepingen. Hier hebben we ons goed vermaakt!

Koblenz kerstvakantie eten

Dextro, lekkere wafels, chocolade, we hadden genoeg bij ons om die middag door te komen!

Koblenz kerstvakantie frutsel winkeltje

Winkeltje met allerlei leuke lifestyle spulletjes.

Koblenz kerstvakantie frozen yoghurt oreo bosbes mangosaus

In ‘Forum’ zat ook een Frozen Yoghurt zaakje. Ik had het nog nooit gehad, en mijn zus ook niet, maar we dachten: ‘Laten we het eens een keer proberen.’ En wow, wat ben ik blij dat ik het nu eens een keer gehad heb, het is zó lekker! Ik dacht altijd dat ik het een beetje te zuur zou vinden, yoghurtijs, maar dat is het helemaal niet! Je proeft wel echt de yoghurt erin terug, maar het is niet zo zuur als echte yoghurt, gewoon lekker fris. Ik nam als topping oreo cookies, blauwe bessen en mangosaus, een topcombinatie!

Koblenz kerstvakantie dm drogist

Achter het ‘speeltuintje’ zie je de DM, mijn favoriete winkel uit Duitsland!

Koblenz kerstvakantie cracker met roomkaas snack

Mijn zus en ik hadden behalve de Frozen Yoghurt nog geen lunch gehad, dus kochten we bij een supermarktje lekkere crackers en roomkaas. Bij gebrek aan een mes smeerden we de roomkaas maar met onze vingers erop, haha!

Koblenz kerstvakantie kerstmarkte

Ondanks dat kerst al voorbij was, stonden er nog wel leuke, gezellige kraampjes met natuurlijk Glühwein en enórme worsten!

Koblenz kerstvakantie uit eten grot houten inrichting

Om half zes hadden we afgesproken weer bij elkaar te komen, en toen zijn we met z’n allen gaan eten bij een heel leuk restaurantje midden in de stad. Het restaurant had twee verdiepingen, en wij aten in de kelder, die heel gezellig ingericht was!

Koblenz kerstvakantie leuke inrichting restaurant fotolijstjes

Leuke vintage kastjes, schilderijen en geweien aan de muur, het was er heel gezellig en knus!

Koblenz kerstvakantie uit eten salade

Ik bestelde een lekkere wintersalade met daarbij nog twee hanenfiletjes.

Koblenz kerstvakantie frozen yoghurt chocolade kiwi

Mijn zus en ik hadden enthousiast verteld over de Frozen Yoghurt die we ’s middags hadden gehad, en omdat mijn ouders en broer ook wel benieuwd waren haalden we als toetje nog een lekkere Frozen Yoghurt, maar dan nu bij een ander tentje in de buurt. Hier mocht je zelf het ijs tappen en toppings eroverheen doen, zoveel als je wilde. Haha, mijn bakje zat echt overvol 🙂

Koblenz kerstvakantie uitzicht avond

Toen gingen we weer terug naar de jeugdherberg. Wauw, het uitzicht over de stad Koblenz ’s avonds, adembenemend…

Koblenz kerstvakantie jeugdherberg kasteel verlicht avondKoblenz kerstvakantie boom verlicht jeugdherberg kastee

De burcht was heel mooi en bijzonder verlicht, dus maakte ik met mijn vader nog een rondje om wat foto’s te nemen.

Koblenz kerstvakantie ontbijt buffetVrijdag was alweer de laatste dag in Duitsland! Voor de laatste keer een héérlijk ontbijtje…

Koblenz kerstvakantie wandelen

Om half tien moesten we uit de jeugdherberg zijn, maar we wilden nog niet meteen naar huis. We trokken onze wandelschoenen aan en maakten nog een flinke wandeling door een kloof. Heel mooi, maar ik voel mijn spieren nog steeds!

Koblenz kerstvakantie milka chocoladeEn dan op naar huis. Het was inmiddels al 3 uur ’s middags, en we hadden nog steeds geen lunch gehad, we hadden ook niks bij ons! Het laatste blokje chocolade van mijn enorme milkareep om de honger een beetje te stillen.

Koblenz kerstvakantie mcdonalds cheeseburger en wortelfrietjes

Koblenz kerstvakantie mcflurry stroopwafelZodra we de McDonalds tegenkwamen, namen we meteen de afslag er naartoe. Ik nam een cheeseburger, wortelfrietjes en een lekkere McFlurry stroopwafel als toetje. Lang geleden dat ik bij de McDonalds heb gegeten!

En nu is de vakantie alweer bijna voorbij.. Komende maandag heb ik gelukkig nog een dagje vrij, maar daarna begint het schoolleven weer helaas. Heb jij ook zo genoten van je vakantie?

Liefs Anniek

6 Reacties to “Mijn vakantie in Koblenz!”

  1. emily januari 5, 2014 bij 7:54 am #

    Leeuk verslag. Laat je ook je geshopte spullen zien?

  2. O S te Z januari 5, 2014 bij 11:22 am #

    Wat een leuk verslag en mooie foto’s van Koblenz

  3. Dagmar Valerie januari 7, 2014 bij 6:40 am #

    Super leuke foto’s en mooi geheel! Ziet eruit als een geslaagde vakantie 🙂

  4. oma april 1, 2014 bij 9:06 am #

    Met jullie even meegeweest naar Koblenz. Mag ik ook een keertje mee? Dan neem ik mijn Mercedes wel mee.Oma. Hah hah

Geef een reactie

