Recept van mijn signature ontbijt!

24 Dec

Jullie weten inmiddels vast wel dat mijn signature ontbijtje havermout is, bijna elke ochtend eet ik het met veel plezier. Maar toen ik eens terug ging zoeken op de site, kwam ik erachter dat ik nog nooit mijn basisrecept voor mijn dagelijkse havermout heb gedeeld. Hoog tijd!

recept havermout met kaneel en rozijnen
Vooral nu, in de winter, vind ik het heerlijk om de dag te starten met havermout. Lekker warm en het vergt ook weinig moeite. Je kan zelfs de droge ingrediënten de avond van te voren al klaarzetten, zodat je ’s ochtends alleen maar even wat melk erbij hoeft te doen.

De laatste tijd zijn mijn standaard toppings of toevoegingen, hoe je het wilt noemen, kaneel, rozijnen en bruine suiker. De kaneel geeft het echt zo’n warme, winterse smaak, de rozijnen zijn lekker voor wat extra zoetigs, en de bruine suiker in plaats van de witte suiker geeft het geheel een mooi kleurtje, en ook vind ik de smaak wat lekkerder, het past beter bij de winter vind ik.

In plaats van rozijnen voeg ik ook wel eens cranberry’s toe, deze rode versies van rozijnen smaken net wat anders en ja, daar is het weer, het heeft zo’n lekkere winterse smaak. Een winterse smaak, wat is dat dan? Tja, lastig uit te leggen, het is gewoon zo’n  ‘warme’ smaak die net wat meer diepte geeft…

Wat ik soms ook wel eens doe, onder het motto van ‘doe eens gek’ (of gewoon omdat ik zin heb in chocolade) is er een flinke theelepel cacaopoeder doorheen gooien. Niet voor elke dag, maar het is af en toe wel eens lekker.

Mijn recept havermout met kaneel en rozijnen

Oké, genoeg gekletst, op met dat recept! Ik doe het zelf altijd meer op gevoel, maar even een richtlijn:

Je hebt nodig:

– 40-50 gram havermout

– 75 milliliter melk

– 75 milliliter water

– een handje rozijnen of cranberry’s

– een theelepel bruine suiker

Optioneel: cacaopoeder

(Ik maak trouwens een combi van water en havermout, maar je kan ook een van beiden gebruiken. Voor wat meer romigheid voeg je meer melk toe. Qua hoeveelheden vloeistof doe ik het ook altijd een beetje op de gok. Ik zorg meestal dat de havermout ongeveer twee centimeter ‘onder water’ staat.)

Bij het bereiden van de havermout heb je twee keuzes, de magnetron of in een pannetje. Bij mij verschilt het wat ik doe, de laatste tijd maak ik het meestal in de magnetron klaar, maar bijvoorbeeld een maand geleden deed ik het altijd in een pannetje. Je proeft wel degelijk verschil, probeer maar eens. Ik zal allebei de manieren beschrijven.

In de magnetron

Gooi alle ingrediënten behalve de bruine suiker door elkaar, doe het in een kommetje en zet het 2 minuten en 40 seconden in de magnetron op 600 watt. Blijf er wel bij, want op een gegeven moment gaat het koken, en dan moet je goed opletten dat het niet overkookt. Het is goed om het even te laten koken, maar let dus wel goed op. Roer het even door als het klaar is, en voeg de suiker toe.

In een pannetje

Doe alle ingrediënten behalve de suiker bij elkaar in het pannetje en zet het vuur op middelhoog. Roer af en toe door en wacht tot het gaat koken en een pap zich vormt. Dit duurt meestal zo’n 3-5 minuten. Zet nu het vuur uit, doe de pap in een kom en strooi er wat suiker overheen.

Als je de pap nog wat te dun vindt, laat hem dan wat langer koken. Vind je de pap juist te dik, voeg dan wat extra vloeistof toe.

Eet smakelijk!

Liefs Anniek

2 Reacties to “Recept van mijn signature ontbijt!”

  1. datzitwelsnor december 24, 2013 bij 9:45 am #

    Jam jam jam, houvermout. Dat at ik altijd als kind.

  2. Olga Garces januari 13, 2014 bij 1:02 pm #

    Hey! I would like to invite you to check out our web volrecepten.be. We are a recipe search engine and would love to share your recipes on our site. If you like the idea, please join through the top blog section.
    Hope to see you there soon!

Geef een reactie

