Kokosvet: wat is het, en wat kan je er mee?

19 Dec

Kokosvet, er wordt de laatste tijd veel over gepraat, maar wat is het nou eigenlijk en wat kan je ermee? Kokosvet kan je voor erg veel dingen gebruiken, om mee te koken, maar het is zelfs te gebruiken bij je dagelijkse huidverzorging!

kokosvet waar voor te gebruiken
Wat is het?

Kokosvet, hetzelfde als kokosolie, is gemaakt is van het witte vruchtvlees van een kokosnoot. Dit vruchtvlees wordt geperst, en daaruit wordt kokosvet verkregen.

Kokosvet en kokosolie zijn dus hetzelfde. Kokosvet heeft een smeltpunt van tussen de 24 en de 26 graden, en daarom wordt het in Nederland vaak kokosvet genoemd, omdat het bij ons niet zo vaak 24 graden of hoger is, en het dus vast is. In warme landen is het vaak een olie, omdat het dan gesmolten is.

kokosnoot

Waar kan je kokosvet voor gebruiken?

Kokosvet is heel veelzijdig en je kan het op verschillende manieren gebruiken.

Verzorging

  • Kokosvet is heel goed te gebruiken bij je dagelijkse huidverzorging. Je kan er bijvoorbeeld je make-up mee afhalen door gewoon wat vet op je handen te doen, het te laten smelten (dat gaat automatisch vanwege je warme lichaamstemperatuur), het over beide ogen te verdelen, en nu  je ogen goed schoon te maken door wrijvende bewegingen te maken. Ik heb dit zelf nog nooit geprobeerd, ik gebruik zelf altijd de eye-removerpads van de Kruidvat. Als je een erg droge huid hebt, is dit heel fijn, voor een vette huid kan het te voedend zijn.
  • Van érg veel mensen in ‘blogland’ krijg je het te horen, ‘Kokosvet is héérlijk als haarmasker!’. Kokosvet als haarmasker zou je haar dikker, glanzender en goed gevoed maken, en dat laat ik me natuurlijk geen tweede keer zeggen. Dat moest ik proberen! Inmiddels is dat al zo’n twee jaar geleden, en ja, ik vind het best fijn! Ik vind het niet zo’n wondermiddel als sommigen anderen, maar het is wel heel fijn als masker. Vooral als je heel droog haar hebt, zou ik kokosvet als haarmaskertje gebruiken. Hoe ga je dan te werk? Heel simpel: smelt wat kokosvet, tussen je handen of in de magnetron, en smeer het in je haar. Focus je op de puntjes van je haar, en je kan het ook op je hoofdhuid doen, bij je haarwortels. Wel moet je hier een beetje mee oppassen, bij de een gaat het er hier beter uit dan bij de ander. (Als ik mijn haar daarna twee keer was met shampoo, gaat het er prima uit.) Nu laat je het minimaal een half uur inwerken, en daarna spoel je het goed uit met shampoo. Was minimaal twee keer met shampoo, want je wilt natuurlijk niet met vet haar achterblijven.
  • Waar ik kokosvet ook veel voor gebruik, is om er een lipscrub van te maken. In de winter heb ik vaak droge lippen, en eindeloos smeren met lippenbalsem is niet echt goed voor je lippen. Een alternatief tegen veel droge velletjes op je lippen, is een lipscrub. Lipscrubs zijn alleen best wel prijzig, terwijl je het supereasy zelf kunt maken! Voor een lekkere, voedende lipsrub die de velletjes van lippen haalt,  meng je één eetlepel kokosvet met een halve eetlepel honing en flink wat grove suiker. Als dit goed gemengd is, kun je je lippen ermee scrubben, en houd je heerlijk zachte lippen over.

lipscrub van kokosvet

Let er wel heel goed op, dat je bij al deze bovenstaande dingen, 100 % PURE KOKOSVET gebruikt. Dus niet een stylingproduct waar kokosvet in zit, maar echt 100 % kokosvet. Ik koop dit zelf altijd bij de toko, waar ik een pot van een halve liter kokosvet voor maar 3,60 kan krijgen.

Bakken en braden

Kokosvet als bakvet is een veel besproken onderwerp. De een vind kokosvet om mee te bakken geweldig, de ander zegt dat het erg slecht voor je is. Even de twee theorieën kort samengevat.

Tegen kokosvet

Kokosvet bestaat uit meer dan 85 % verzadigd vet, en verzadigd vet is niet goed voor je. Het verhoogt je cholesterol en het vergroot de kans op hart- en vaatziekten. Het laurinezuur dat erin zit, wat sommige mensen als voordeel aan kokosvet zien, is een vetzuur dat je cholesterol sterk laat stijgen, en is dus zeker niet gezond.

Voor kokosvet

Het verzadigde vet waar kokosolie grotendeels uit bestaat, is heel gezond. Het vet in de kokosolie bestaat uit middellangeketen vetzuren, die vergeleken met de langeketen vetzuren uit de meeste andere verzadigde vetten, makkelijker af te breken zijn. Voor de rest bestaat kokosvet ook voor bijna 50 % uit laurinezuur, wat je weerstand tegen bacteriën, schimmels en parasieten waardoor je minder vatbaar bent voor diverse ziektes.

Daarbij is kokosvet een hele hittestabiele vetsoort, en daarom is het beter om in te bakken en te braden. Als het vet waarin je bak hittestabiel is, komen er minder schadelijke polymeren en vrije radicalen, wat bij wel het geval is bij vetten die gevoelig zijn voor hitte.

waar kan je kokosvet voor gebruiken, wat is het

Twee verschillende kanten dus, en aan jou de keuze wat je gelooft.. Echte wetenschappelijke studies zijn er namelijk nog niet naar gedaan. Ik gebruik zelf geen kokosvet om mee te bakken, maar ik denk dat het geen kwaad kan als je het gebruikt. Daarentegen denk ik ook niet dat je echt merkbare verschillen merkt vergeleken met bijvoorbeeld olijfolie.

Een paar lekkere recepten met kokosolie zijn bijvoorbeeld lekkere chocolate chip cookies of curry met kip, maar er zijn nog veel meer recepten te vinden met kokosvet. Vooral op Amerikaanse sites is veel te vinden. En binnenkort ga ik nog een héél lekker tussendoortje met kokosvet maken, een speciaal recept uit Duitsland, van mijn oudtante die daar woont. Wie weet dat ik er nog een artikel van maak 🙂

Coconut-Oil-Chocolate-Chip-Cookiesmain

Zo, een lekker informatief artikel dit keer. 🙂 Ik hoop dat je er wat van geleerd hebt. Gebruik jij zelf kokosvet, en zo ja waarvoor?

XX Anniek

Bronnen: 

– http://www.delevensstijl.nl/asjas-blog/artikel/kokosolie-en-kokosvet-hoe-zit-dat-nou1

– http://www.beautygloss.nl/2013/05/24/kokosvet-is-het-nou-slecht-of-niet/

– http://nl.wikipedia.org/wiki/Kokosolie

– http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/kokos-en-kokosvet.aspx

Geef een reactie

