Brigitte keks ausstecher

11 Dec

Toen ik me laatst eens verveelde, bladerde ik door de Libelle en zag ik een foto staan van hele leuke koekjes. Ja, léuke koekjes! Ze zagen er lekker uit, maar vooral de vorm vond ik erg leuk! Ze hadden een mooi gekarteld randje en er waren lettertjes in gedrukt. Ik zag erbij staan dat dat met speciale koekjesstekers was gedaan die van de Pipoos kwamen, en aangezien ik bijna jarig was, had ik meteen een leuk idee voor mijn verlanglijstje! Afgelopen week heb ik ze voor het eerst getest!

koekjesuitsteker pipoosUiteindelijk heb ik ze niet voor mijn verjaardag gekregen, maar voor Sinterklaas, ze waren namelijk erg lastig te vinden. Dus als jij ze ook zou willen kopen, ze komen van de Pipoos, maar daar hebben ze hem niet altijd voorradig. Je kunt ze geloof ik ook nog altijd online bestellen.

koekjesuitsteker pipoos 2

Het idee van dit setje, is dat je net zulke leuke koekjes kan maken als op de voorkant van het pakketje staan. Die koekjes hebben een leuk kartelrandje, en je kan er woorden mee op de koekjes maken.

Ik houd heel erg van koekjes bakken (haha, lekker ouderwets :)) en dit leek me dan ook een heel leuk setje! Weer eens wat anders dan die saaie hartjes of sterretjes uitsteekvormpjes. Hiermee kan je ook echt ‘diepte’ in je koekje maken, verschillende hoogtes.

koekjesuitsteker pipoos 3

koekjesuitsteker pipoos 4Met dit stempelapparaatje wat erin zit, kun je de koekjes hun leuke vorm geven. Je schuift de kleine bijgeleverde lettertjes in het rode balkje in het midden, en dan kun je de koekjes zo uit het deeg ‘stempelen’. Hiebij krijgt hij een mooie vorm en komt er een door jou gekozen woord in.

koekjesuitsteker pipoos 5

Hieronder zie je de lettertjes die in het pakketje zaten. Ze zitten hier nu nog allemaal aan elkaar, maar je kan ze los van elkaar maken en dan in het balkje schuiven.

Maar, zou het werken? Ik was heel benieuwd en ging aan de slag!

zandkoekjesdeeg

Als allereerste maakte ik even een deegballetje van zelfrijzend bakmeel, boter, suiker en een snufje zout. Het standaardrecept voor simpele zandkoekjes.

koekjesuitsteker pipoos 6

Ik zette de oven aan, en terwijl de over voorverwarmde ging ik aan de slag met de lettertjes. Ik wilde het woord ‘Thanks!’ maken, maar dat bleek nog lastiger dan gedacht, ik had echt een briefje nodig om te bedenken in welke volgorde ik ze erin moest stoppen! Het is even oefenen, en in het begin is een briefje wel handig om het woord op te schrijven. Uiteindelijk moet je het van rechts naar links kunnen lezen.

koekjesuitsteker pipoos 8

Yes, gelukt!

koekjesuitsteker pipoos 9

Oké, en dan nu aan de slag met de koekjes zelf. Vanaf nu is het heel makkelijk. Je rolt het deeg uit, je zet het ‘apparaatje’ erop en je drukt eerst de rode bovenkant aan, en daarna duw je op de zilveren onderkant.

koekjesuitsteker pipoos 10En dan is dit het resultaat! Een heel leuk koekje, die er echt zo uit ziet als op de verpakking. Ik vind het opstaande kartelrandje heel erg leuk staan, en dat je er woorden mee kunt maken is ook erg leuk. Zo kan je deze koekjes bijvoorbeeld meegeven aan iemand die je ergens mee heeft geholpen, bijvoorbeeld met verhuizen of huiswerk. Leuk bedankje!

Nog wel één tip, gebruik voor de koekjes die je hiermee maakt, geen zelfrijzend bakmeel maar gewoon bloem, ook zonder bakpoeder. Als je ze zoals hierboven in de oven doet en je gebruikt zelfrijzend bakmeel, dan gaat het koekjes rijzen en zie je die leuke hoogteverschillen niet meer.

Ik vind het echt een heel gaaf setje! Je kunt er echt ‘professioneel’ uitziende koekjes mee maken, en door de woorden die je erin kunt maken kun je ze voor hele specifieke gelegenheden maken.

Dit setje is te koop bij de Pipoos en kost 11,95. Ik ben er enthousiast over!

Liefs Anniek

3 Reacties to “Brigitte keks ausstecher”

  1. britt januari 26, 2014 bij 2:02 pm #

    ik heb dezelfde uitsteker en het is inderdaad zeer handig! alleen is het soms wel heel vervelend om het deeg dat bevoorbeeld wat tussen de ‘e’ of de ‘b’ zit eruit te krijgen 🙂
    groetjes!

    • anniekandringa januari 26, 2014 bij 2:35 pm #

      Ja, dat is inderdaad soms wel lastig ja 😀

      • britt januari 26, 2014 bij 2:36 pm #

        Tja, zolang de koekjes maar lekker zijn zeker? 🙂

Geef een reactie

