Recept: Healthy slawraps met heerlijke vulling!

5 Dec

Ok, ik geeft toe, de foto hieronder geeft niet helemaal weer hoe lekker dit was, maar ik had last minute besloten dat ik dit lekkere en easy recept eigenlijk wel met jullie wilde delen. Wat ik namelijk at, was een heerlijk healthy goedvullende slawrapje, met allerlei lekkere dingen erin. Een gezonde, maar ook super lekkere snack, of je eet het als avondeten op een wat andere manier!

Recept healthy sla wrap humusMaandagavond aten mijn moeder en ik samen, mijn vader was op een of andere vergadering. En aangezien wij allebei wel van apart en ‘vernieuwend’ eten houden, kookt één van ons dan ’s avonds vaak iets wat we nog nooit gegeten hebben. Dit keer waren dat wraps met humus, sla en een heerlijke vulling. Met z’n tweetjes kregen we niet alles op, en een deel van de vulling bleef dus over. Als er wat overblijft, doen we dat vaak in een schaaltje in de koelkast, folietje eroverheen en je hebt de volgende dag nog een lekker hapje.

De volgende dag kwam ik vroeg van school thuis, en ik had nog wel zin in iets. In plaats van een wrap de pakken, probeerde ik het eens met een groot slablad als buitenkant. Daarin smeerde ik een laagje humus, deed wat van de vulling erin, en probeerde het fatsoenlijk op te eten. (wat nog aardig lukte :))

Vandaag geef ik jullie het recept voor dit heerlijke avondeten, of lekkere lunch. Je kan zoals ik hier doe, een slablad als buitenkant gebruiken, maar voor het avondeten zou ik een wrap gebruiken, dat is toch iets vullender. Wij gebruikten een meergranenwrap.

Wat heb je nodig? Voor ruim 2 personen

– een pak wraps (wij aten er 2 per persoon, maar het maakt niet uit als je er een paar overhoudt, is altijd lekker voor de dag erna)

– een half blok tofoe

– 1 ui

– 1 pot witte bonen

– een bakje walnoten, of natuurlijk zelf gekraakt (hoeveelheid hangt een beetje van jou smaak af, ik denk altijd maar, hoe meer noten, hoe beter:))

– ketjap

– een paar handen spinazie

– een paar grote slabladeren

– een bakje humus (kan je ook zelf maken)

Zoals je merkt komen de hoeveelheden niet heel precies, je kunt zelf beslissen hoe veel je van een ingrediënt erin doen, net wat jij lekker vindt.

Recept sla wraps met humus

Let’s make it!

1. Snijd de tofu in blokjes en doe ze in een schaaltje. Giet daar de ketjap overheen, totdat alle blokjes bedekt zijn met een laagje ketjap. Roer even goed door, en laat dit even marineren. (ongeveer een halfuurtje)

2. Snipper een uitje en bak hem in een hapjespan aan in een beetje olijfolie. Als de ui glazig is geworden kan je de tofoe toevoegen. Bak dit kort aan.

3. Voeg een paar handen verse spinazie toe. Dit lijkt in het begin heel veel, maar doordat er zoveel vocht in spinazie zit, slinkt het heel erg.

4. Doe er tenslotte de pot witte bonen door en de walnootjes erbij. En oja, nog een beetje peper en zout. De witte bonen hoeven niet meer gaar gekookt te worden,  het hoeft alleen maar even op te warmen. Als alles goed heet is, kun je het dus serveren.

Dan het serveren. Als je een wrap gebruikt, doe die dan eerst even per 2 in een koekenpan. (gewoon op elkaar en af en toe even omdraaien) Zet het potje humus op tafel, de slablaadjes en de vulling, en laat iedereen lekker zelf opscheppen. Wat ook kan, is dus de sla als buitenkant gebruiken. Hieronder laat ik even zien hoe je dat kan doen. (doodsimpel)

Recept slawraps met humus

Scheur een groot slablad van de buitenkant van de krop sla af, en besmeer die met humus.

Recept sla wraps met humus

Leg hier de vulling op

Sla wraps recept met humus

Rol het slablad op

P1000901En eet smakelijk!

De vulling is heerlijk romig door de spinazie, en hoewel ik normaal niet zo van witte bonen houd, is het in dit recept wel erg lekker! De walnoten geven alles een lekkere bite, en de tofoe heeft een heerlijk oosters smaakje. Lekker als snack, maar ook heel goed als avondeten met meergranenwraps!

Heb jij al weleens geprobeerd om een slablad als ‘buitenkant’ te gebruiken? Ik vind het in ieder geval superhandig, zo is het niet meteen zo vullend en kan je het ook gewoon als tussendoortje eten!

Xx Anniek

2 Reacties to “Recept: Healthy slawraps met heerlijke vulling!”

  1. Lieke december 5, 2013 bij 2:10 pm #

    Hoi Annick,

    Ik vind het een leuk recept, maar voor mijn gevoel is dit praktisch precies hetzelfde als het recept dat Mascha van Beautygloss in haar video’s laat zien. Als je dit hierop hebt gebaseerd moet je dat wel duidelijk aangeven. Zo niet, dan vind ik het om eerlijk te zijn ook niet erg origineel.

    Voor de rest vind ik dat je blog zeker vooruit gaat! 🙂 ik lees hem met plezier.

    • anniekandringa december 5, 2013 bij 3:25 pm #

      Hoi Lieke! Leuk dat je mijn blog volgt! Het recept komt van mijn moeder, die heeft het bedacht 🙂 Toen ik die dag daarna trek had, zag ik een krop sla liggen, en die combi was zo lekker, dat ik hem wilde delen! XX

Geef een reactie

