Alles over het superfood Havermout!

18 Nov

Het kan jullie niet ontgaan zijn dat ik een enorme lover van havermout ben. Ik eet het zo ongeveer elke dag, in allerlei vormen. Pap, koekjes, als snack… In dit artikel zet ik alle feiten van havermout op een rijtje en vertel ik over mijn eigen ervaringen!

havermoutSuperfoods zijn de laatste tijd helemaal hot. Het lijkt wel of iedereen van de kroketten en frikadellen afstapt, en overgaat naar het ultra-gezond eten! Eigenlijk net als vroeger, zo puur en natuur mogelijk. Vroeger was havermout heel gebruikelijk om te eten. Het was goedkoop en het vulde je maag goed. Handig voor de mannen op het land die lange werkdagen maakten 🙂

Ikzelf at vroeger als kind niet zo vaak pap, in ieder geval niet dat ik me kan herinneren. Wel was ik echt verzot op rijstepap, die heerlijke brij met rijst. Ik heb veel soorten meegemaakt, van zo dik dat de lepel er rechtop in bleef staan, tot soepdikte. Maar havermout, nee dat at ik niet zo vaak. Nu eet ik het bijna elke dag. Wanneer dat is begonnen weet ik eigenlijk niet, ik denk een jaartje of 1-2 geleden.

havermout ontbijt

De voordelen van havermout

Super lekker!

Bij de gedachte aan havermoutpap zal je nu waarschijnlijk niet meteen gaan watertanden. Veel mensen hebben een beetje een negatief idee over havermout. Maar je kan havermout op zoveel andere lekkere manieren dan pap klaarmaken! Denk aan het verwerken in koekjes en taarten, een schepje door je shake/smoothie om het wat romiger en dikker te maken, of er een lekkere crumble van maken..

Ik ben zelf erg fan van de pap, waarvan de basis bestaat uit havermout en water of melk. Met melk maak je het iets romiger en smaakvoller, en met water wordt de smaak wat neutraler. Doe er een schepje suiker doorheen, lekker vers fruit, noten, gedroogd fruit, cacao, eigenlijk kan je er bijna alles wel doorheen gooien! Wat ik laatst nam, dat was pas echt lekker, warme havermout met een beetje suiker en kaneel, en daarbovenop blokjes chocolade. Die chocolade smelt dan een beetje en ohhhh, zo lekker!

De laatste tijd eet ik als ontbijt vaak overnight oats. Dat maakt je door de avond voor het onbijt alvast de havermout en de melk bij elkaar te doen en het een nachtje te laten ‘weken’ in de koelkast. Op de ochtend zelf voeg je nog lekkere extra’s toe. Door het een nachtje te weken wordt het echt een samenhangende pap, de havermout heeft al het vocht opgenomen.

Ik ga nu niet te diep in op allerlei lekkere recepten met havermout, want er zijn er zoveel te bedenken! Kijk eens rond op internet, en je hebt voor de rest van je leven genoeg recepten met havermout!

havermout koek

Healthy!

Havermout valt onder de superfoods, en dat doet het niet voor niks. Er zitten een hele hoop gezonde voedingstoffen in havermout, die je lichaam een extra steuntje in de rug geven.

– In havermout zitten veel vezels, die je stofwisseling ten goede komen. De vezels zijn eigenlijk een soort ‘smeermiddel’ voor je darmen, waardoor je spijsvertering en stofwisseling goed kunnen functioneren.

– Havermout bevat veel vitamines en mineralen. De belangrijkste zijn:

  • Saponine (bindt zich aan galzuur & cholesterol)
  • Silicium (botten & bindweefsel)
  • Magnesium (energiestofwisseling)
  • IJzer (bloed & zuurstoftransport)
  • Vitamine K (bloedstolling & botten)
  • Vitamine E (spieren & weefsels)
  • Vitamine B1, B2, B6 & B12 (allerlei nuttige eigenschappen

Een hele hoop dus!

havermout ontbijtje

– Voor sporters zorgt havermout voor een snellere vetverbranding en spieropbouw. (Stiekem eet ik hierom altijd havermout, gewoon om een beetje spierballen te kweken..;)

– Havermout vult goed, en dat gevoel houdt zich best lang vast vergeleken met andere voedingsmiddelen. Hoe komt dat eigenlijk? Bewerkte koolhydraten, zoals in witbrood en koekjes, zijn zoals de naam al vertelt bewerkt. Deze ‘slechte’ koolhydraten zijn tijdens hun bewerking veel van hun goede voedingsstoffen en vezels kwijtgeraakt. Ook beïnvloeden deze bewerkte koolhydraten je bloedsuikerspiegel, waar door het eten van die koolhydraten schommelingen in kunnen ontstaan, wat weer leidt tot snel hongergevoel.

Onbewerkte koolhydraten zijn de ‘goede’ koolhydraten. Deze vind je in volkoren producten, en dus ook in havermout. Deze koolhydraten bevatten veel vezels, vitaminen en mineralen en ze voorkomen schommelingen in je bloedsuikerspiegel, waardoor je minder snel trek krijgt.

oatmeal

Mijn ervaring

Ik eet nu dus al een redelijke tijd dagelijks havermout. Ik doe dat vooral omdat ik het gewoon lekker vindt, en het goed mijn honger stilt. Als ik ’s ochtends vroeg opsta (mijn school is niet in mijn eigen woonplaats) en een stevig ontbijt met havermout neem, merk ik dat ik op school minder snel honger krijg. Ik sta zo rond half 7 op, en om kwart over 11 eet ik mijn lunch. Daar zit best een tijd tussen en havermout stilt mijn honger goed en lang.

Als jij nog nooit havermout hebt gegeten, of er een beetje een negatief vooroordeel over hebt, zou ik zeggen: probeer het gewoon eens! Ik denk dat het ook een beetje een kwestie van wennen is, en uitvinden in welke vorm en met welke toevoegingen jij het het lekkerste vind.

Ik zou het ook super leuk vinden als jij me in de comments jóúw ultimate recipe met havermout vertelt!

Liefs Anniek

2 Reacties to “Alles over het superfood Havermout!”

  1. emily november 18, 2013 bij 9:46 am #

    ik heb gister muffins met havoermout gemaakt,. ze waren superlekker gelukt!!!!
    als je het recept wilt weten, moet je een pak quaker havermout kopen en dan staat achterop de verpakking een recept. yummy

    xx Emily

Geef een reactie

