Recept: old school Appelkaneelcake

21 Sep

Hmm, de warme geur van appels, kaneel en speculaaskruiden kwam me tegemoet vanuit de oven. En toen ik een hap van deze heerlijke cake nam, bedacht ik dat ik deze old school appelkaneelcake met jullie moest delen! Lees mee!

DSC00175-004Nu het weer wat kouder wordt vind ik het nog leuker om te bakken. Ik geniet alleen al van de geur die uit de oven komt terwijl hij nog gaar moet worden. Nou, deze cake is qua geur én qua smaak overheerlijk!

Wat heb je nodig? (voor 1 cake)

DSC00153-008

– 250 gram zelfrijzend bakmeel

– 125 gram kristalsuiker

– 125 gram boter

– 4 eieren

– 1-2 appels

– 60 gram rozijnen

– 1 eetlepel kaneel

– 0,5 eetlepel speculaaskruiden

– snufje zout

DSC00155-005

Voordat hij de oven ingaat

DSC00156-005

Als hij de oven uitkomt (ik kan zo’n siliconen bakvorm erg aanraden, de cake komt er moeiteloos uit, je hoeft hem niet in te vetten en het is ook heel makkelijk schoon te maken.)

1. Verwarm de oven voor op 200 graden.

2. Doe de boter en de suiker in een kom en klop deze in een paar minuutjes luchtig.

3. Mix de eieren, de kaneel, de speculaaskruiden en het snufje zout er doorheen.

4. Roer of mix het zelfrijzend bakmeel door het mengsel heen.

5. Schil de appels en snijd ze in kleine stukjes. Meng ze samen met de rozijnen door de rest.

6. Schep het mengsel in de cakevorm en bak het zo’n 45 minuten. Het lijkt nu nog een beetje weinig beslag, maar het gaat nog rijzen en word gewoon net zo groot als een ‘normale’ cake.

DSC00178-003

En na 45 minuten heb je een heerlijke, oerhollandse appelkaneelcake met nog net wat extra ‘spice’ door de speculaaskruiden. Lekker met wat slagroom en een kop thee.

Eetsmakelijk!

Xx Anniek

PS. Sorry dat deze pos wat laat kwam, de planning ging even mis.

Eén reactie to “Recept: old school Appelkaneelcake”

  1. maxime september 21, 2013 bij 10:00 am #

    Hmmmm, ziet er lekker uit! Ga ik een keertje maken 🙂

Geef een reactie

