Stress, stress, stress

7 Jun

De laatste paar weken voor de zomervakantie breken aan en de laatste klusjes moeten nog gedaan worden. Soms wordt het even net iets teveel en krijg je enorme stress! Ik ben zelf echt totaal niet stressbestendig maar er zijn wel een aantal dingen die mij helpen wat rust in mijn hoofd te krijgen. In dit artikel vertel ik hoe!

stress5

De afgelopen week had ik op school enorm veel toetsen gekregen, stond ik helemaal volgepland met verjaardagen en klassenuitjes en was ik telkens laat uit. Zo ongeveer elke dag kwam ik om kwart voor 5 pas thuis en moest ik meteen verschrikkelijk hard gaan leren. Het was een beetje zo: thuiskomen, leren, eten, leren, naar bed. En dat is niet echt een fijn vooruitzicht 🙂

Als ik zóveel dingen moet doen schiet ik meteen in de stress. Ik word een beetje moedeloos en chagrijnig en soms zie ik het op een gegeven moment echt niet meer zitten. What to do? 

stress2

Denk in het nú

Ikzelf raak soms helemaal moedeloos als ik denk aan hóeveel ik nog wel niet moet doen. ‘En nu eerst latijn leren, dan dit, slapen, en morgen moet ik ook zóveel doen, en dan houd ik helemaal geen vrije tijd meer over en..’ Probeer niet te ver vooruit te kijken. Natuurlijk kan je wel alvast een beetje inplannen wat je nog allemaal moet doen, maar focus je nu eerst op wat je nu moet doen. Ga er gewoon mee aan de slag en werk het af. Daarna zie je wel weer wat je dan moet doen.

Plan kleine pauzes in

Hoe druk je het ook hebt, plan toch af en toe even een pauzetje in. Wat ik deed was dat ik vanuit school in de trein al wat leerde, dan kwam ik thuis en maakte ik een lekkere kop chocomel. Eventjes ontspannen met bijvoorbeeld een tijdschrift of kletspraatje met je moeder, en daarna weer flink aan de slag! Eigenlijk echt geen tijd voor pauzes? Maak dan van je eetmoment (bijvoorbeeld lunch) een ontspanmoment. Even lekker wat eten en bijvoorbeeld een programma kijken en dan weer door.

stress4

Lucht je hart

Mijn moeder is mijn rots in de branding als ik stress heb, om het zo maar even te zeggen 🙂 Als ik het gevoel heb dat ik het echt niet meer trek kan ik altijd bij mij moeder terecht. Die pept mij dan weer helemaal op en dan kan ik weer vol goede moed verdergaan. Waarschijnlijk heb jij ook wel zo iemand bij je in de buurt. Je ouders, vriend(in), broers of zussen.. Mij helpt het enorm!

stress

Blijf goed eten

Doordat je zo druk bezig bent ‘vergeet’ je soms een beetje te eten of je hebt er gewoon geen tijd voor. Maar juist dit is ook belangrijk om lang door te kunnen gaan! Blijf gewoon je normale maaltijden eten en eet ook tussendoor wat.

stress3

Ga op tijd naar bed

Ondanks dat je misschien geneigd bent om tot 3 uur ’s nachts door te werken aan die ene opdracht is het verstandiger om op tijd naar bed te gaan. Zo ben je volgende dag goed uitgerust en kun je ook dan goed doorgaan.

Natuurlijk is het niet altijd makkelijk om op tijd naar bed te gaan, omdat je hoofd nog helemaal ‘vol’ zit. Of om genoeg energie te hebben.In het vervolg van dit artikel hulpmiddeltjes!

Dus: verstand op 0 en gaan met die banaan! 😀

Liefs Anniek

Ennuh, ik ben nu weer helemaal ontspannen hoor 🙂 Ik heb die drukke week achter de rug en nu nog maar een paar weekjes tot de vakantie!

Eén reactie to “Stress, stress, stress”

  1. vanessa juni 8, 2013 bij 9:18 pm #

    Leuk artikel! Ikzelf ben ook iemand die enorm snel stress heeft. Ik vind de tip van ‘denk in het nu’ heel goed. Het helpt inderdaad om niet te ver vooruit te denken.

Geef een reactie

