Recept: Worteltjestaart

6 Jun

‘Er kwam eens een konijn bij de bakker. ”Hebt u ook worteltjestaart?” vroeg hij. “Nee” zei de bakker “die heb ik niet.” De volgende dag kwam het konijn weer bij de bakker. “Hebt u ook worteltjestaart?” ..

DSC09649

Waarschijnlijk kan iedereen deze mop wel afmaken. Ik heb deze mop al zo vaak gehoord maar tot voor kort had ik nog nooit worteltjestaart gehad. Het leek me ook niet zo lekker eerlijk gezegd, wortel in een taart. Maar wow, toen ik het laatst proefde vond ik het zó lekker! Vandaag heb ik een recept voor jullie van overheerlijke worteltjestaart. Je proeft de wortel nauwelijks en de topping maakt het ook lekker zoet.

Wat heb je nodig?

– 175 gram suiker

– 3 eieren

– 175 milliliter zonnebloemolie

– 175 gram wortelen, geraspt

– 2 rijpe bananen, geprakt

– 55 gram walnoten, gehakt

– 280 gram bloem

– snufje zout

– 1 tl natriumbicarbonaat

– 2 tl bakpoeder

Voor het glazuur:

– 200 gram roomkaas

– 1/4 tl vanille extract

– 115 gram poedersuiker

– 25 gram gehakte walnoten, ter decoratie

Aan de slag!

1. Verwarm de oven voor op 180 graden. Leg een vel bakpapier op een diepe bakplaat. Doe de suiker, eieren, olie, wortels, bananen en walnoten in een kom. Zeef de bloem, het zout, het natriumbicarbonaat en het bakpoeder erboven en klop alles tot een glad beslag.

2. Schep het beslag op de bakplaat en verdeel het goed. Bak hem ongeveer 65 minuten in de oven.

3. Voor het glazuur klop je de roomkaas in een kom los met het vanille extract. Klop de poedersuiker erdoor met 1 eetlepel tegelijk tot er een glad glazuur ontstaat. Bestrijkt de taart ermee en strooi er nog wat walnootjes overheen. Je kan de taart even in de koelkast zetten om het glazuur wat harder te laten worden.

Je kan deze taart ook gewoon in een taartvorm maken. De taart krijgt ook een mooi kleurtje van de wortels 🙂

Heb jij wel eens worteltjestaart geproefd?

DSC09642

Het beslag op de bakplaat, lekker oranje 🙂

DSC09643

En zo komt hij eruit!

DSC09644

Topping eroverheen

DSC09646

Ziet dat er niet heerlijk uit?

Xx Anniek

Eén reactie to “Recept: Worteltjestaart”

  1. Kimberly juni 6, 2013 bij 4:56 am #

    Ik ben echt super benieuwd naar de smaak! Mij lijkt het wel super lekker. Thanks voor het recept, ik ga hem opslaan om binnenkort te maken 😀

Geef een reactie

