Summer jobs

4 Jun

Yes, de zomervakantie komt steeds dichterbij! Lekker op vakantie, genieten van het weer, en… Ja, wat nog meer? Na een poosje heb ik het altijd wel weer gezien. Andere vriendinnen die weg zijn en ik verveel me een beetje.. Bijna begin je te verlangen naar school, pas op, ik zeg BIJNA, dus niet helemaal 🙂 Maar waarom geen vakantiebaantje?

apple

 

Ikzelf mag met mijn 14 jaar nog niet zoveel, dat vind ik best wel jammer. Ik dacht het eerst voor elkaar te hebben om 2 weken bij een fruitbedrijf te werken, maar helaas ging dat toch niet door.

Een vakantiebaantje hoeft helemaal niet stom te zijn, juist eerder leuk en gezellig! Je moet er zelf wat van maken. Je ontmoet bij je baantje vast ook allemaal nieuwe mensen. Probeer een beetje open te zijn naar die mensen en contact met ze te leggen, je trekt er immers wel 2 weken of langer mee op! Misschien komen er zelfs wel nieuwe vriendschappen van en anders is het altijd gezellig om een kletsmaatje onder je werk te hebben.

picking

In plaats van dat jij je thuis zit te vervelen kun je ook lekker geld verdienen met je baantje. Misschien spaar jij wel voor iets en ook als dat niet zo is, is wat extra geld een welkome bijkomst! Hoeveel jij minimaal hoort te verdienen zie je hieronder. Soms geeft jou baas je ook nog wat extra.

15 jaar : € 2,59

16 jaar : € 2,98

17 jaar : € 3,42

18 jaar : € 3,94

19 jaar : € 4,54

20 jaar : € 5,32

21 jaar : € 6,23

22 jaar : € 7,35

23 jaar : € 8,65

money

Maar hoe kom je aan zo’n baantje? Zeker als je wat jonger bent is dat lastig. Je kan vanaf je vijftiende vaak wel terecht bij de supermarkt als vakkenvuller of bij de groenteboer. Vanaf je zestiende mag je in bijna alle winkels wel werken. Ben jij jonger dan 15? Kijk dan goed om je heen of je nog ergens advertenties ziet staan. Probeer het ook zeker eens bij fruitbedrijven, die nemen vaak ook wel werknemers van 13/14 jaar aan. Heb jij al een vaste baan? Bijvoorbeeld op zaterdag of een doordeweekse avond? Probeer het dan te fiksen dat je er in de vakantie wat extra dagen bij krijgt.

Ik had zelf dit jaar gesolliciteerd bij een fruitbedrijf bij mij in de buurt, 10 minuutjes fietsen. Ik had een blad ingevuld en opgestuurd. Helaas kreeg ik laatst een mailtje dat ze me niet aan konden nemen, omdat de oogst te klein was om mensen aan te nemen. Best wel jammer, want ik had wel verwacht dat ik aangenomen zou worden. Ik ga het nu proberen bij een plattelandswinkel, en ik kan ook nog een paar dagen pruimen plukken. Ook ga ik nog even kijken of er nog meer fruitbedrijven in de buurt zijn.

Kijk dus goed om je heen en vraag ook andere mensen om tips voor een bijbaantje. Het is wel slim om dat nu echt te gaan doen, voordat alles vol zit. Kan je echt niks vinden? Dan kun je ook altijd nog een folderwijkje nemen. Of de ochtendkrant, dan verdien je lekker goed!

Heb jij al een bijbaantje voor deze zomer? Welke?

Xx Anniek

Eén reactie to “Summer jobs”

  1. dierenverzorger juni 10, 2013 bij 1:45 pm #

    Ik heb heel eenvoudig een baantje als dierenverzorger gevonden op nl.care.com! Echt de moeite waard deze site.

Geef een reactie

