Recept: Gnocchi

30 Mei

Gnocchi, wat is dat nou? Als eerste ben ik er net achter gekomen dat je het niet als  ‘gnotsji’ uitspreekt maar als ‘njoki’. Hmm jammer, ik vond gnotsji net zo leuk klinken 🙂 Maar oké, terug naar wat het is. Gnocchi word wel eens vergeleken met pasta, het is ook allebei Italiaans, maar het is toch wel echt wat anders. Er zijn enorm veel varianten op, maar altijd wordt er bloem of aardappel gebruikt, waardoor je een soort deegballetje krijgt. Die deegbal verdeel je onder in kleine balletjes en die kook je. Ik had nog nooit gnocchi gegeten maar ik had het wel in een aantal kookboeken zien staan, en ik werd best wel nieuwschierig. Hoe zou het smaken?

gnochhi

Ik maak een gnocchi variant met spinazie. Ik zag dit recept staan in het kookboek ‘Mijn keuken onder de zon’, een heel erg leuk vegetarisch kookboek met prachtige foto’s en heerlijke recepten! Voor de gnocchi heb je helemaal niet veel nodig en het is ook niet moeilijk om te maken. Kijk mee!

3 á 4 personen

Wat heb je nodig voor de gnocchi of ‘njoki’ :

– 450 gram spinazie, gewassen

– 210 gram bloem

– 40 gram parmezaanse kaas (wordt verkocht in zakjes, is lekker om er nog een zakje van 40 gram bij te kopen om er daarna nog overheen te doen.)

– snufje nootmuskaatpoeder

– snufje peper

– snufje zout

1. Kook de spinazie 5 minuten in een klein laagje water. Giet de spinazie af in een vergiet en druk met een houten spatel zoveel mogelijk vocht eruit. Snijd de spinazie nu op een snijplank zo fijn mogelijk. Zet ondertussen een pan water op.

2. Pak een kom, doe daar de bloem, de spinazie, de kaas en de kruiden in. Meng dit goed en krachtig met elkaar tot het een mooie plakkerige deegbal vormt. Dit kan met je handen of met een houten lepel. Als het eenmaal een goede deegbal is moet je er niet teveel meer in gaan kneden, daar word het deeg niet beter van.

3. Snijd het deeg in een aantal stukken en vorm er rolletjes van. Snijd die rolletjes in stukjes van ongeveer 2 centimeter. Als het goed is kookt het water nu en kan je de deegstukjes erin doen. Het hoeft er maar heel kort in, als ze gaar zijn komen ze naar boven drijven. Dan kan je ze eruit halen en lekker opeten! Het is lekker om er nog wat parmezaanse kaas overheen te doen.

De smaak vind ik erg lekker. Het is een lekkere zachte structuur en heel anders dan ik gewend ben. Er zijn heel veel varianten te bedenken hierbij, zoek maar eens op internet of in kookboeken. Ik ben ook benieuwd hoe de kant en klare gnocchi smaakt, ik denk dat vers wel lekkerder is 🙂

DSC09654

Het deeg

DSC09655

Vorm er kleine rolletjes van

DSC09658

Snijd ze in stukjes

DSC09660

En koken! Dit hoeft maar heel even, tot de balletjes naar boven komen.

DSC09664

Nu zijn ze klaar om te serveren, doe er lekker wat parmezaanse kaas overheen!

DSC09659 DSC09665

Bij de gnocchi had ik nog lekkere groenten met kipkerriesaus gemaakt, hmm

Heb jij wel eens gnocchi gegeten?

Xx Anniek

Eén reactie to “Recept: Gnocchi”

  1. foodandotherfriends mei 30, 2013 bij 3:54 pm #

    Heb het nog nooit gegeten, maar ben er wel heel erg benieuwd naar. Ga volgende week een weekje naar Italië… Misschien ga ik het daar een keer proberen. En dan gelijk vragen hoe je het precies uitspreekt, want iedereen zegt iets anders 😉

Geef een reactie

