FoodBattle : White hot chocolate

5 Feb

Ik ben verzot op chocolademelk! (wat een leuk woord:) Vooral in de winter drink ik het vaak. ongeveer een half jaar geleden zag ik bij de Xenos een doos met witte chocolademelkpoeder liggen, wat leek me dat lekker! Ik was toen bijna jarig dus schreef ik het op mijn  verlanglijstje. Helaas kreeg ik hem toen niet. Dus toen het bijna sinterklaas was schreef ik hem op dat lijstje. Alweer niet gekregen, dan maar zelf kopen dacht ik. Maar toen ik bij de xenos aankwam zag ik hem nergens meer liggen, te laat. Helaas pindakaas.

Tot ik laatst las op beautylab.nl dat er in een kookwinkeltje hier in de buurt – Bij ons in de keuken – ook witte chocomelpoeder werd verkocht. Het kostte wat, maar dat had ik er wel voor over. En toen kwam ik laatst bij de Xenos, en daar lag een, hoe raad je het, ook een doos met het poeder. Alleen dan maar voor 1,50 in plaats van 8,50! Toch heb ik die ook meegenomen, om te kijken of het een goede ‘dupe’ zou zijn van de duurdere. In dit artikel test ik het uit.

Als eerste de verpakking.

DSC08157   DSC08159

Xenos: (links) De verpakking van de Xenos ziet er goed uit. Mooi met een foto van het product zelf met een heerlijk uitziend bonbonnetje:) Wel is het een erg grote doos voor maar acht zakjes, wat niet zo handig is.

Wittard: (rechts) Wauw, deze verpakking vind ik supermooi! HIer op de foto’s komen de verpakkingen allebei een beetje grauw over, maar in het echt is het wat sprekender van kleur. Het merk komt oorspronkelijk uit Engeland en wordt ook bijna alleen maar daar verkocht. Het ziet er luxe uit en heeft mooie details. Ook is de tekst op de achterkant met lekker wat humor geschreven, erg grappig 🙂

DSC08160

Oke, de verpakking ziet er bij allebei dus goed uit. Maar uiteindelijk wint Wittard wel op uiterlijk.

Prijs-inhoud verhouding

Dan over naar de inhoud, want hoe staat het met de prijs-hoeveelheid verhouding (bestaat dat?) Voor het poeder van de Xenos betaal je slechts 1,50, van die van Wittard 8,50. Dat is wel een groot verschil. In de pot van Wittard zit 375 gram, het zit los in de pot dus niet in zakjes zoals bij de Xenos. In die van de Xenos zitten welgeteld 8 zakjes, elk 20 gram. 160 gram in totaal dus. Oke, even rekenen. Laten we ervan uitgaan dat je bij Wittard ook 20 gram per portie nodig hebt.

Xenos: Per portie betaal je 19 cent. Met deze doos kun je 8 bekers warme chocomel nemen.

Wittard: Per portie betaal je afgerond 45 cent. Je kunt er ongeveer 19 keer mee doen.

Dat is dus wel een verschil! Die van de Xenos is een stuk goedkoper maar met die van Wittard kun je langer doen.

Dan de bereiding en de smaak.

Bij het poeder van de xenos hoef je alleen het poeder in een kopje te doen en er heet water bij te doen. Bij Wittard moet je er melk bij doen. En dan de smaak. Mijn conclusie: Ik vind die van Wittard echt veel lekkerder! Die van de Xenos smaakt wel echt wat wateriger, die van Wittard lekker romig. Het ziet er hetzelfde uit, allebei gewoon lekker wit. Het smaakt niet 100% naar witte chocolade, er zit ook iets vanille-achtigs in.

Ondanks dat je voor Wittard een stuk meer betaalt, overtreft qua smaak echt wel het poeder van de Xenos. De verpakking is leuk en origineel en het smaakt lekker romig. Het enige minpuntje is dus de prijs, en ook wel dat het op maar weinig plekken te verkrijgen is.

Wil je het nou nog iets lekkerder maken? Doe er dan wat marshmellows op, een snufje kaneel en een lekkere dot slagroom. Drink smakelijk dan maar!

Liefs Anniek

Geef een reactie

