Hoe ontstaan puistjes?

22 Dec

Puistjes, we hebben er (bijna allemaal) wel eens last van. Het is super vervelend en je wilt er zo snel mogelijk weer vanaf. Maar hoe doe je dat? En hoe ontstaan ze eigenlijk. Vandaag een kijkje in de puistenwereld!

Ieder mens heeft porien. Bij de een zie je ze meer dan bij de ander. Dit ligt eraan hoeveel talg de talgklier produceert. Mensen waarbij de talgklier veel talg aanmaakt hebben een vettere huid. In welke mate je hier last van hebt wordt jammer genoeg voor het grootste gedeelte erfelijk bepaald. Hoe meer talg hoe wijdere porien. Deze kunnen door grote ophopingen talg en dode huidcellen verstopt raken. Door de buitenlucht wordt dit een soort van droog/hard en wordt het een zwart puntje. Tada… dan heb je een mee-eter.

Soms komt het voor dat in deze ophoping bacterien gaan wroeten die normaal gewoon in de huid moeten blijven. Dan ontstaat er een chemische reactie waarbij de huid geirriteerd en rood wordt. Als de puist helemaal rijp oftewel klaar is komt er een geel of wit puntje op. Mensen zeggen altijd dat de het moment is om ‘m uit te knijpen. Maar door doktoren en soortgelijke wordt dit juist afgeraden. Maar om nou de hele dag op school met zo’n huge puist rond te moeten lopen… Nee bedankt!

Goed nu weten we wat puisten zijn, maar hoe voorkom je ze? Allereerst is het gewoon belangrijk elke ochtend en avond je gezicht te wassen(liefst me lauw water). Dit kan in combinatie met bijvoorbeeld een facewash(Een anti puisten facewash kan maar hoeft niet).

Gezond eten is ook heel erg belangrijk. Of chocola als boosdoener nou een feit of een fabel is weet ik niet maar bij mij is het wel zo dat ik er meer last van heb als ik (veel) chocola heb gegeten. En heel belangrijk: genoeg drinken. Aangeraden wordt 2 liter water per dag. Dat vind ik wel heel veel maar ik streef er zeker naar toe.

Wat ook kan helpen is 1 a 2 keer per week je gezicht te scrubben. Dan scrub je je porien leeg zodat ze niet (meer zo snel) verstopt kunnen raken. En het is gewoon heel belangrijk om geen onnodige dingen op je gezicht te smeren. Pas daarom op met foundation. Oke, het camoufleert je puisten maar het verstopt je porien alleen maar meer waardoor ze sneller ontsteken. Dus let goed op wat je op je gezicht smeert!

Iets wat bij mij vrij goed werkt zijn producten met tee trea olie erin. Dit is een olie uit een boom uit Australie. Ik heb eerst producten van de Kruidvat gehad. Deze werkten opzich goed maar ik wilde proberen of die van de Bodyshop nog net iets meer kon. En ja, dat kon ie. M’n huid is gewoon een stuk rustiger en ik word niet meer elke ochtend wakker van wahhh hoe ziet m’n huid er nu weer uit!

Ik hoop dat jullie wat aan dit smakelijke 🙂 artikel hebben gehad!

Xx Esther

Geef een reactie

