Healthy snacks

19 Dec

Je komt terug van school en hebt trek. De kast staat vol met lekkere koekjes, chocolade en andere snacks. Maar je wilt eens voor gezond gaan, wat is dan lekker én gezond?

1. Gebakken banaan. Mmm, i love it. Je hebt van die bananenchips in de winkel liggen maar dat is gefrituurd, dus dat is nog steeds niet echt gezond. Wel wat gezonder dan gewone chips natuurlijk. Om gebakken banaan te maken is het enige wat je nodig hebt een banaan, een beetje boter en een koekenpan. Snijd eerst de banaan in plakjes; niet te dik en niet te dun. Doe dan wat boter in de pan, laat het smelten en leg de plakjes in de pan. Zorg wel dat alle plakjes echt op de bodem van de koekenpan liggen; niet op elkaar. Als je een beetje bruin zijn geworden draai je ze om en laat je ze nog even bakken. Mmm, je merkt ook dat als je het gebakken hebt de smaak ook echt anders is, geen gewone banaan.

 

2. Nog iets lekkers met fruit, dit keer met appel. Snijd een appel in stukjes en doe ze in een magnetron bestendige kom. Doe er wat kaneel bij en als je dat lekker vind wat rozijnen. Zet het ongeveer een minuutje in de magnetron. Prak het dan een beetje met een vorkje en zet het dan nog een minuutje in de magnetron. Je krijgt een soort appelmoes, maar dan iets minder ‘gepureerd’. Als je voor echt lekker wilt gaan – wel wat ongezonder – maak dan in een bakje wat deeg van een beetje bloem, boter, suiker en een snufje zout. Gewoon van alles wat bij elkaar gooien en even kneden. Zorg dat het niet één deegbol word maar van dat kruimeldeeg. Leg het kruimeldeeg over de stukjes appel heen en doe dat in de oven. Je kunt de appelstukjes en het deeg in een muffin vormpje doen, dan word het een soort taartje. Smullen!

3. Hebben jullie thuis een tosti-ijzer? Of een grilpan? Wat ik superlekker vind is om wat groenten (zoals courgette, paprika of champignon) tussen het ijzer te doen en dat lekker een beetje te bakken. Ook is het lekker om er wat geraspte kaas overheen te doen en wat kruiden.

 

4. Chips, jummie!. Als je dit ook superlekker vind maar toch wel gezonder wilt gaan eten kun je ook zelf chips in de oven maken. Dat is een stuk gezonder. Ik heb het al eens geprobeerd met appel. Het was echt heel erg lekker! Vooral met een beetje kaneel eroverheen gestrooid. Je hebt zo dun mogelijke plakjes nodig dus wat dan handig is om met een kaasschaaf (schoongemaakt) plakjes van de appel af te schaven. Leg een bakpapiertje op het blik en verwarm de oven voor op 100 graden en zet het bakblik erin. Laat ze er 60-90 minuten in. Soms loopt het wel wat uit, als ze goed bruin zijn is het goed. Als ze nog wit zijn, zijn ze namelijk nog niet knapperig.

 

5. Wat ook superlekker is is een fruit shake! Vooral in de zomer is het lekker afkoelend. Je kan hiermee eindeloos variëren. Je kunt allerlei soorten fruit uit kiezen en bij elkaar gooien in de blender. Wel eerst even snijden natuurlijk:) Voor nog meer variatie kun je er yoghurt, havermout, honing en ga zo maar door bij doen! Ook heb ik wel eens gehoord van groente shakes, met spinazie bijvoorbeeld. Nog nooit geprobeerd maar wie weet…

 

6. Salade caprse. Het word ook eigenlijk als lunch gegeten maar je kunt het ook op satéstokjes prikken en dan heb je hapjes:) Salade capresse bestaat uit: tomaat, komkommer (niet oorspronkelijk maar dat doe ik er wel altijd bij), mozzarella, en een lekkere dressing of bijvoorbeeld pesto. Snijd van alles wat af en prik het op een stokje.

 

7. Heel simpel: neem gewoon een lekker stuk fruit. Wil je eens wat anders dan een appel, peer of banaan? Ga dan naar de groenteboer en koop iets lekkers exotisch.

Kook ze en eetsmakelijk!

Xx Anniek

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: